Eksempler på det gode virksomhedsbesøg

Lytzen

Eleverne blev modtaget af Lars (leder), Gustav og Dorte i et lagerlokale i virksomheden.

Eleverne stod foran et langt bord. På bordet var linet op med stikkontakter, eltavler, diverse kabler osv.

Lars fortalte kort om virksomheden, hvad de laver, ansatte osv.

Herefter fik Gustav stafetten. Han var i elektrikerlære som EUX elev. Han præsenterede sig og fortalte om sit arbejde, overvejelser om valg af uddannelse, EUD vs EUX uddannelse, det fede ved at være elektriker, hans fremtidsplaner. Udgangspunktet var ofte de mange forskellige dele der lå på bordet: eleverne fik lov til at røre ved tingene og fik en forklaring på hvad det skulle bruges til. Dorte fortalte kort om sit job i virksomheden. Herefter rundvisning i lokalerne og indsigt i firmabil.

Til slut fik eleverne en konkret opgave: saml en forlængerledning (med hjælp fra Gustav og Dorte). 
 

Montra Skaga Hotel

Eleverne blev modtaget af Sarah (hotelchef) og restaurantchef, der kort fortalte om Skaga Hotel, hoteldrift, restaurant, arbejdsfunktioner på et hotel, det fede ved hotel- og restaurantbranchen mv.

Herefter rundvisning på hotellet: værelser, restaurant, rengøring, lager, teknik rum, reception mv.

Efter rundvisningen blev eleverne delt i 2 mindre hold: hvert hold skulle løse 2 opgaver:

  • Hold 1: Rengør sammen med en rengøringsassistent et hotelværelse, som gøres klar til de næste gæster.  
     
  • Hold 2: Dæk et frokostbord sammen med en tjener, og gør det klar til de næste gæster. 

Seamech

Besøget startede med velkomst af en svend og en lærling.

De fortalte om deres egen karrierevej, og arbejdsfunktion, hvad Seamech lavede og andre faktiske oplysninger om virksomheden. Kort og præcist.

Herefter rundvisning på virksomheden: lager, værksted, firmabil, administration mv.

Holdet sluttede på værkstedet: her blev delt i 4 små grupper: de fik hver en PC, der var skilt ad samt en manual til hvordan den skulle samles igen. Gruppen arbejdede sammen om at løse opgaven og når Pcén kørte igen var opgaven løst.

Besøget blev afsluttet med en Kahoot med spørgsmål i relation til besøget.

Et besøg i øjenhøjde med eleverne - og timet til præcis 60 min.