Innovation med indsigt, udsyn og kompetencer

06.02.2023

Som andre grundskoler og ungdomsuddannelser er vi i 10. klasse forpligtet til at tænke innovation ind i fagene for at bidrage til at styrke elevernes evner til at tænke entreprenant og kreativt.

For også at få udsyn til hvordan ungdomsuddannelserne arbejder med innovation har vi indgået et samarbejde med hhv. EUC Nord og Sosu Nord om innovationscamps for vores elever.

Samarbejdet har resulteret i 4 meget forskellige camps, hvor eleverne med omdrejningspunkt omkring en innovativ proces får en forsmag på studieform og fag inden for en given ungdomsuddannelse.

På Sosu har eleverne arbejdet med at nedbringe Co2 i det danske sygehusvæsen. Her har de bl.a. fået indsigt i sygehuse med egen planteavl, soldrevet robotteknologi i storkøkkener samt produktion af klude, forbindinger og bind ved hjælp af hamp frem for konventionel bomuldsproduktion.

 

På Energi og Byggeri på EUC Nord har eleverne arbejdet med en innovativ proces omkring frembringelsen af et relaxmøbel i genbrugstræ. Dette har resulteret i fine arbejdstegninger og nogle flotte slutprodukter, der nu kan pryde skolens gange.

På Business i kombination med Gastronomi og Service på EUC Nord har eleverne arbejdet med det gode værtskab. I forløbet skulle de udvikle idéer til en event for en norsk venskabsklasse, der skulle på besøg i Hjørring Kommune. Eventen indeholdt en bunden opgave; at skabe en café, hvor eleverne selv fik mulighed for at sætte menukort, lave forskelligt lækkert bagværk og betjene de indbudte ”norske” gæster ved cafébordene.

 

På htx på EUC Nord afprøvede eleverne den projektorienterede arbejdsform, der kendetegner det tekniske gymnasium. I grupper udviklede de en spritny sodavand og markedsføringsmateriale hertil. Undervejs blev de klogere på naturfag, kommunikation, it, dansk og matematik i en htx-kontekst for til sidst at pitche deres produkt og arbejdsproces for bl.a. vores skoledistriktsleder Rasmus Vørs Carlsen.

Campene var bygget op som et fagligt forløb inden for innovation og ikke som en valgaktivitet. Alligevel har campene rykket flere af deltagerne ift. deres kommende valg af ungdomsuddannelse og dermed styrket deres valgkompetence.